Unknown
Bidang “pragmatik” dalam linguistik dewasa ini mulai mendapat perhatian para peneliti dan pakar bahasa di Indonesia. Bidang ini cenderung mengkaji fungsi ujaran atau fungsi bahasa daripada bentuk atau strukturnya. Dengan kata lain, pragmatik lebih cenderung ke fungsionalisme daripada ke formalisme.
perhatikan tuturan berikut ini (meaning in interaction)
(1)  I promise not to be late.
(2)  I promise that I shall be there (thhe act promise)
(3)  Saya berterima kasih atas kebaikan Saudara.
       (Tindakan berterima kasih: the act of thanking)

(4)  Saya mohon maaf atas keterlambatan saya.
       (Tindakan mohon maaf: the act of apologizing).

(5)  Saya namakan anak saya Parikesit.
       (Tindakan memberi nama: the act of naming).

(6)  Saya bertaruh dia pasti berhasil.
       (Tindakan bertaruh: the act of betting).